Volledig Hitma-assortiment
Hitma Veerveiligheden
2023-04-19 14:47:00

Richtlijnen voor veerveiligheden

Gemiddelde leestijd 5 minuut Door Rob Hoogvorst op 19 april 2023

De richtlijnen en maatvoeringen voor veerveiligheden (safety relief valves) verschillen per land, toegepaste normen en maatvoeringen. Afkortingen zoals PED, API, DIN en ASME komen vaak voor. In dit blog licht ik toe wat ze betekenen, waar ze vandaan komen en waar je rekening mee moet houden bij de toepassing van veerveiligheden.

Richtlijn 97/23/EG
Laat ik beginnen met de Europese richtlijn voor drukapparatuur. Deze richtlijn 97/23/EG (Pressure Equipment Directive, PED) is van toepassing op het ontwerp, de fabricage, het samenstellen en de overeenstemmingsbeoordeling van drukapparatuur waarvan de maximaal toelaatbare druk (PS) hoger ligt dan 0,5 bar.

Onder drukapparatuur vallen drukvaten, installatieleidingen, veiligheidsappendages, andere onder druk staande appendages en de aan deze producten bevestigde elementen (waaronder flenzen, tubulures, koppelingen, steunconstructies en hijsogen).

Fabrikanten van veerveiligheden zijn als eerste verantwoordelijk voor de CE-markering van drukapparatuur. Als importeur van veerveiligheden en andere drukbeveiligingsproducten zien wij er uiteraard op toe dat buitenlandse fabrikanten de CE-markering toepassen volgens de richtlijn.

American Petroleum Institute (API)
Het American Petroleum Institute, afgekort API, is een Amerikaanse organisatie die onder andere technische standaards ontwikkelt voor de olie- en gasindustrie en de petrochemische industrie. Het is de grootste Amerikaanse brancheorganisatie met ongeveer 400 leden uit de industrie. API ontwikkelt technische standaarden en behartigt de industriële belangen bij overheidsinstanties op het gebied van veiligheid (plant safety)

Daarnaast is het opzetten en certificeren van industriële standaarden een belangrijk onderdeel van hun werkzaamheden.

Een voorbeeld is de API 526-standaard die is gericht op de flanged steel pressure relief valves (veerveiligheden).

Standaarden die hierin zijn vastgelegd, hebben betrekking op:

  • Capaciteit per uitstroomopening
  • In- en uitlaat nominale maten (1 – 10 inch)
  • Afmetingen van ‘center to face’
  • Maximaal ingestelde druk (set-pressure)
  • Maximale tegendruk
  • Materiaal voor carrosserie, veer en behuizing
  • Druk- en temperatuurgrenzen
  • Afstelring

Bedrijven die API als standaard hanteren, zijn dus merkonafhankelijk.

Alle fabricaten veerveiligheden die zijn geproduceerd volgens de API-richtlijnen zijn onderling uitwisselbaar. Deze Amerikaanse standaard wordt het meest toegepast en vertegenwoordigt de grootste markt in de wereld op het gebied van veerveiligheden.

Ben je op zoek naar een veerveiligheid die valt binnen de API-standaard dan kan ik je altijd een oplossing bieden volgens dezelfde API-richtlijnen.

American Society of Mechanical Engineers (ASME)
De American Society of Mechanical Engineers, is een beroepsvereniging die in Noord-Amerika is opgericht als een ingenieursvereniging gericht op werktuigbouwkunde. Tegenwoordig is ASME wereldwijd actief.

Een belangrijke standaard is de ASME Boiler and Pressure Vessel Code (BPVC). De BPVC geeft regels voor het ontwerp, fabricage, installatie, inspectie, onderhoud en gebruik van ketelsdrukvaten en nucleaire componenten. De code bevat ook normen voor materialen, las- en hardsoldeerprocedures en -kwalificaties, niet-destructief onderzoek en nucleaire inspectie tijdens gebruik.   Als een bedrijf een stempel ontvangt vanuit deze code, wordt deze elke 1 tot 3 jaar opnieuw getoetst. In onze branche hebben we te maken met 3 verschillende stempels:

  • [ASME I (V-stempel): stoomboilers in energiecentrales (power boilers)
  • ASME VIII (UV-stempel): drukvaten (pressure vessels)
  • ASME III (NV-stempel): nucleare applicaties

Veerveiligheden die voldoen aan de ASME-norm worden wereldwijd toegepast (in Europa zowel on- als offshore in de olie- en gasraffinage en (petro)chemische industrieën).

Belangrijk! Let op verschillen API en ASME
Tussen de doorlaatopeningen en afvoercoëfficiënten die worden voorgesteld door de API en de werkelijke ASME-waarden die worden gebruikt, kunnen verschillen bestaan.

Volgens API 520 deel 1 zijn de API-opening groottes en ontladingscoëfficiënten veronderstelde waarden en die alleen mogen worden gebruikt voor de initiële selectie van de veerveiligheid. Ze zijn ontwikkeld om het kiezen van een klep in een vroeg stadium van een project te vereenvoudigen en om ervoor te zorgen dat de uiteindelijk aangeschafte klep een gecertificeerde capaciteit zal hebben die voldoet, of groter is dan de vereiste overdrukcapaciteit.

Er kunnen verschillen in capaciteit optreden tussen de initiële keuze van de API-opening en de daadwerkelijke ASME-opening.

Voor de meeste projecten kan de daadwerkelijke ASME-opening een veel grotere stroomsnelheid bieden. Berekende openingsgroottes liggen meestal tussen de standaard letter en de aangewezen API-groottes. Wanneer dit gebeurt, wordt de volgende grotere opening gekozen, waardoor de klep groter wordt dan wenselijk, maar noodzakelijk door de API- maatvoering.

Normen voor certificering
Alhoewel niet alle hierboven beschreven richtlijnen zijn gestandaardiseerd (API is de enige), worden andere normen wel gebruikt om gecertificeerd te worden. Dit betekent dat de veerveiligheid wordt getest volgens de normen van de betreffende instantie. In Amerika gaat het bijvoorbeeld om de National Board of Boiler and Pressure Vessel inspectors en in Europa heb je bijvoorbeeld te maken met de Tüv, Bureau Veritas, Vincotte of Lloyds.

Naast richtlijnen als API en ASME is het mogelijk dat je ook rekening moet houden met de volgende certificeringen:

  • National board (NB-stempel)
  • PED 2014/68 EC (richtlijn drukapparatuur voor de EU landen)
  • Tüv BKZ (Duits inspectiebureau)
  • DIN (Deutsches Institut für Normung)

DIN (Deutsches Institut für Normung) behandel ik binnenkort in een apart blog.

Wil naar aanleiding van dit blog meer weten over richtlijnen en certificering van veerveiligheden? Stel je vragen gerust. Ik help je graag.

Rob Hoogvorst Veerveilighedenspecialist
Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Bij Hitma geloven wij in meten is weten. Daarom maken wij op onze websites gebruik van cookies. Hiermee zorgen we ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt. Onze cookies hebben uitsluitend analytische, communicatieve of functionele doeleinden. Door verder te gaan op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Lees hier meer over wat Hitma vindt van privacy